Tzv. pandemie vyprázdnila hlediště, tribuny, sály a většinu dalších dějišť akcí (event venues). To logicky podpořilo hledání nových forem, jak akce, představení, turnaje, koncerty a všechno ostatní dostat k cílovým skupinám. Nejjednodušší jsou samozřejmě prosté přenosy děje pomocí audiovizuálních, vysílacích či streamovacích technologií: prázdné hlediště či tribuna nebo sál a na scéně (ať už ji tvoří cokoli a kdokoli) se odehrává totéž, co by se odehrálo s diváky, hosty, návštěvníky či zákazníky. Nic víc. Ořezáno o atmosféru a zážitky osobní účasti. Ořezáno o většinu emocí z toho plynoucích. Zpestřeno „jen“ počtem kamer, pestrostí záběrů a šikovností obrazové režie. Například účastník koncertu s jeho neopakovatelnou atmosférou živé hudby a často geniem loci se proměňuje v diváka u televize nebo monitoru či s mobilem v ruce. Aspoň, že to je živě, tedy live. Jako bych tam byl… Bude to stačit, myslíte? Nebude. Dokonce ani možnost opakovaného shlédnutí ze záznamu a unikátní záběry nenahradí přítomnost člověka na akci, kterou chce zažít. A prožít. Nemluvě třeba o kvalitě obrazu a zvuku. Poslechněte si Mozarta živě v podání symfonického orchestru v sále nebo doma na chytré televizi. Snad ještě poznáte rozdíl.
Ale nehledejme v tomto úvodu žádné nářky. Přenosy i záznamy jsou v dané době skvělé a díky bohu a produkcím za ně. Ať jde o Aidu v divadle nebo o Rytíře Kladno na ledě. Třeba si na to mnozí i zvyknout a bude to pro ně příjemnější. Mnozí však určitě ne. Smyslem tohoto zamyšlení je přiblížit možnosti produkce virtuálních a hybridních akcí dále za prostý přenos obsahu. Stručně si objasněme pojmy:
Virtuální akce (událost) – virtual event – je událost, která je zprostředkovaná prostřednictvím internetu a jejím účelem „je poskytnout účastníkům této události možnost komunikovat mezi sebou tak, aby byly odbourány všechny problémy, které brání k plynulé konverzaci mezi nimi” (kurzívou je citace z Wikipedie). Pro možnost pořádat takové události ve virtuálním prostoru se dynamicky vyvinuly a dále vyvíjejí platformy virtuálních akcí (nejen Zoom, v dalším díle tohoto seriálu poznámek vám jich zde předložím hned celou řadu, jejich možnosti jsou inspirativní). Výhodou těchto platforem je nejenom obrazové a zvukové propojení účastníků, ale i možnosti vytvářet skupiny, časové osy programu, sdílet dokumenty a další zdroje a odkazy, možnost vybrat a přizpůsobit si obsah a program pro každého účastníka. Ideální třeba pro konference, ovšem coffee break a koláček si dáte jen ve firemní kuchyňce nebo doma v obýváku či pracovně.
Sledujte následující poznámku zde na mém blogu:
Vyjde zde 6. 4. 2021
Vybírejte platformy pro virtuální události
Hybridní akce je spojení virtuální akce s „živou“ akcí. Třeba tak, že počet účastníků konference je limitován. Důvody mohou být různé, vynucené i racionálně zvolené: pandemické restrikce, velikost prostoru konání, efektivita produkce apod.
Můžete tak uspořádat třeba konferenci pro 30 účastníků v sále a neomezený počet na virtuální platformě. Nebo limitovaný, samozřejmě. Můžete si hrát s cenou „vstupného“ a dalšími parametry pro účastníka in-person a účastníka virtuálního. Ale jedno je zásadní: akce musí být atraktivní pro všechny. Účastník připojený přes virtuální platformu určitě nechce jen koukat a poslouchat, jak báječně si to ti na místě užívají.
Tipy a inspirace pro virtuální a hybridní akce
Tolik pro dnešek.
Jít na předchozí související článek.