Voní vám obchod?

obr-vune

Scent marketing může pomoci i vašemu prodeji.

Ne, neptám se, zda vám jde obchodování obecně pod nos, prostě jen zda vám to v tom či onom obchodě voní či… smrdí? Podnět k tomuto blogu mi dala vzpomínka na jeden obchod obuví, kde mě po několika vteřinách z rozšiřované „vůně” rozbolela hlava, přičemž bolestmi hlavy netrpím, zato mám citlivější nos. Mimochodem, vůně velmi rády evokují vzpomínky. Někomu voní džínovina, jinému odér nových aut v showroomu, dalšímu zase kůže v brašnářství či papír v knihkupectví, jiný naopak omdlívá po několika minutách v parfumerii – klobouk dolů před jejich personálem.

Vůně jsou také stále častěji k vidění (a cítění) ve značkovém merchandisingu a doplňkovém prodeji globálních značek (připomeňme si například parfémy Mercedes-Benz). Co však vůně přímo v prodejních prostorech: v obchodech, showroomech, salonech…? Ano, i vůně samozřejmě může zvyšovat prodej. Nebo snižovat. Stejně jako světlo, hudba, rozmístění regálů a zboží v nich, to vše v marketingu známe. Zde jen pro inspiraci shrnu, čemu může vůně ve vašich firemních (a zvláště obchodních) prostorech posloužit:

  • Zapojí více emoce, zvedá náladu
  • Odliší od konkurence, zvýší pozitivní hodnocení nákupu
  • Probouzí vzpomínky
  • Existují studie, které dokládají, že vůně může zvýšit zájem o nákup i ochotu více utrácet

Na internetu je k dispozici řada článků a studií z oboru a různé aspekty scent marketingu (včetně etických), já však šel raději ke kovářovi: na  potenciál vůní v prodejních prostorech jsem se zeptal Lenky Di Puccio, expertky v oboru aromaterapie a majitelky specializovaného obchodu Aromaticus, kde mne zaujaly i moderní difuzéry vhodné do prodejních i dalších firemních prostor:

Jak může vůně ovlivnit okamžitou náladu nebo pocity člověka třeba právě v prodejních prostorách?

Čich je náš nejrychlejší smysl. Když náš mozek vůni analyzuje, ještě o tom nevíme. Nos je jediný orgán, který je s mozkem přímo spojený. Vůně vstupuje nosem a vydává se na 2 cesty. Do mozkové kůry (tam vůni pojmenujeme) a do limbického systému a hypotalamu. Ty společně vyvolávají a řídí naše pocity jako radost, smutek, strach, žízeň apod. Vůně = emoce.  

Může nos navodit „chuť nakupovat” nebo třeba povídat si s personálem v příjemnější a vstřícnější atmosféře? Nebo déle se zdržet při nákupu a vybírat?

O tom nelze pochybovat. Při správném použití je vůně velkým nástrojem, stejně jako hudba, barvy, osvětlení, vybavení. Na toto téma bylo vypracováno mnoho studií zejména v USA a Japonsku. 

Jaká vůně může povzbudit, dynamizovat, a jaká naopak povede spíše k uklidnění a rozvaze? Četl jsem například, že levandule „zpomaluje čas”. Můžete něco doporučit?

Vůně jsou velmi specifické. Co může působit na mě nemusí působit na Vás. Ale i přesto je spousta vůní, které jsou obecně velmi kladně přijímány. Mezi vůně, které povzbuzují patří například: citrón, máta, rozmarýn, eukalyptus, uklidňují: levandule, jasmín, vanilka, meduňka, santal, důvěru vzbuzuje:  růže, heřmánek, ylang ylang, koncentraci podpoří: vavřín, smrk a na stres je dobrý bergamot.

Co zdravotní hledisko, spousta syntetických vůní v prodejních prostorech (například v nákupních galeriích) nejspíš není zrovna prospěšná pro krátkodobý pobyt zákazníků, natož pro celodenní směnu personálu…

To je velké téma, ale syntetické vůně jsou prakticky všude od pracích prášků, aviváží, kosmetiky, parfémů atd… A když si do auta zavěsíte aroma stromeček, na migrénu a jiné potíže nemusíte dlouho čekat.

Máte v nabídce difuzéry vhodné do prodejních, společenských nebo firemních prostor. Jak Vás znám, jste precizní a náročná na kvalitu, jistě Vás k výběru tohoto sortimentu něco zásadního vedlo, na co má tedy zájemce o provonění svých firemních a prostor dbát, co je předností Vaší nabídky? 

Tyto profesionální difuzéry využívají benefitů pouze 100% éterických olejů. Éterické oleje se šíří vzduchem pomocí nejnovější nano technologie. Difuzéry jsou plně automatické a velmi ekonomické. Některé difuzéry nabízejí napojení k ventilačním systémům. Difuzéry jsou vhodné hlavně pro kanceláře, recepce, konferenční místnosti, hotely, obchody, wellness centra, sportovní centra, nemocnice, hospice a úřady. A další benefit může jistě být možnost vytvořit vlastní vůni pro svoje prostory

A jedna otázka na závěr: vyhnala Vás někdy z nějakého obchodu nepříjemná vůně?

To si nevzpomínám, ale z metra nebo tramvaje jsem občas kvůli nepříjemnému zápachu musela vystoupit.

CHCETE VYUŽÍT VŮNĚ A SCENT MARKETING
I PRO VAŠE PROSTORY?

KONTAKTUJTE MNE.

Doporučené odkazy:

Aromaticus.cz

difuzéry pro firmy na aromaticus.cz

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.